احنا الأصل: أفلام أجنبية اقتبست حاجات من أفلام مصرية

طول الوقت بنكتشف إن فيه أفلام مصرية كتير مقتبسه من افلام اجنبي, و في افلام للأسف بتبقي منحوتة بشكل بشع,  يعني مثلا “طير انت” لأحمد مكي مقتبس من فيلم اسمه “Bedazzled” و في رأيي, طير انت تنفيذه احلي مليون مره. بس مثلا “جوازه ميري” لياسمين عبد العزيز حرفيا منحوت و بشكل ردئ جدا من “This Means War” ل Reese Witherspoon, بس حد فكر قبل كده ايه الأفكار اللي احنا طلعنا بيها من زمان و شوفناها في افلام اجنبي بعد كده؟

Jawaza-Miri1

1. نص ساعة جواز  .Just go with it vs

رشدي اباظه في فيلم نص ساعة جواز سنة 1969 كان دكتور أسنان متعدد العلاقات, و عشان يقنع ماجده الخطيب انه يتجوزها, اشترطت عليه تشوف طليقته و تتأكد ان هي مش سبب طلاق منها, هيقرر يخلي شاديه مساعدته في العياده تمثل انها مراته قدام ماجده الخطيب, و في الاخر رشدي اباظه هيحب شاديه و يتجوزها,و دي بالظبظ  قصة فيلم  اتعمل سنة 2011 اسمه Just go with it, مكان رشدي اباظه حطوا Adam Sandler و مكان ماجده الخطيب حطوا Brooklyn Decker و مكان شاديه حطوا .Jennifer Aniston

Untitled design (4)

2.اسماعيل يس في متحف الشمع .Night at the Museum vs.

اسماعيل يس سنة  1956 هو اللي حرك التماثيل قبل Ben Stiller في Night at the Museum سنة 2006.

 

Untitled design (3)

3.ابي فوق الشجرة .Lala Land vs

ايوه اه زي ما مكتوب كده! ابي فوق الشجرة لعبد الحليم حافظ سنه 1969 من الأفلام الmusical المهمه جدا, و Lala Land من اهم الافلام الmusical اللي اتعملت في 2016.

في مشهد في Lala Land الديكور فيه نفس ديكور فيلم ابي فوق الشجرة, بالتحديد اغنية “يا خلي القلب”

lala

4. بحبك و انا كمان .The fault in our stars vs

مصطفي قمر سنة 2003 قال لسمية الخشاب Ok قبل ما Ansel Elgort يقول “Perhaps Ok will be our always” ل “Shailene Woodley”يا جماعه!

 احنا دماغنا حلوة و الله يا جماعة, محتاجين بس صناع السينما يبعدوا عن النحت ويرجعوا يفكروا تاني و هنبقي تمام.

Comments